Generelt om Instrument Rettighed

Efter at EASA Part-FCL trådte i kraft i 2014, har der været lidt forvirring omkring "Instrument Rating", (IR). Vi har været vant til modulart IR, men nu er der kommet to nye begreber til:

 

  • Competency Based IR, (CBIR), og
  • En Route IR, EIR.

 

Det er vigtigt at forstå, at dine rettigheder med et CBIR er nøjagtig de samme som med det modulare IR. Forskellen ligger alene i, at der kræves mere teori til et modulart IR, 150 timer mod 80 timer, og mindre praktisk uddannelse til et CBIR, 40 timer mod 50. Nat rettighed er et krav til modulart IR, men til CBIR blot krævet hvis du vil flyve IFR om natten.

 

Man skal dog samtidig være opmærksom på, at hvis man senere skulle ønske at flyve "high performance"/"complex aircraft", så er den "lille" 80 timer teori ikke tilstrækkelig og må udvides med tillægsfag eller ATPL teori.

 

Det rigtig nye under EASA er EIR, som giver indehaveren rettighed til at flyve IFR/IMC/VMC En Route, men ikke i f.m. start og landing. Teorien til EIR er som minimum de 80 timer og den praktiske uddannelse er på minimum 15 timer. Vær opmærksom på, at de timer som opsamles IFR under skolingen, og efterfølgende ved brug af EIR, er erhvervet kompetance, som kan modregnes i de krævede 40 timer ved en evt. efterfølgende udvidelse af dit EIR til et CBIR.

 

Læs nærmere om de forskellige muligheder i de efterfølgende links: Åbner internt link i det nuværende vindueModulart IR, Åbner internt link i det nuværende vindueCBIR og Åbner internt link i det nuværende vindueEIR

 

 

 

 

Kontakt Ikaos ApS - Klik nu

 

 

Taxa Flyvning

Vi tilbyder ikke Taxaflyvning for tiden!

 

 

Ikaros har følgende fly til udlejning

Cessna 172 Skyhawk

  • OY-BNH
  • OY-BSV
  • OY-BUM
  • OY-JPC
  • OY-RPJ

Cessna 172S

  • OY-CSB

Cessna 182T

  • OY-CSI

Ikaros Fly ApS tilbyder p.t. følgende

Ikaros Fly ApS tilbyder p.t. følgende:

  • PPL, privatflyvercertifikat.
  • Night-qualification, udvidelse med NAT-VFR rettighed
  • CPL – Commercial Pilot License Instrument Rating – Single Engine
  • Multi Engine Class Rating
  • Multi Engine Imstrument Rating
  • Diff./fam.-training, omskoling til anden flytype
  • PFC, forlængelse af rettigheder, (PPL / CPL / IR / ME)
  • IFR træning på proceduretræner, (en- og tomotoret propel)
  • VFR og IFR træning på Flysimulator, (en- og tomotoret propel)

© Kap Webdesign 2014  Typo3 CMS from - Kap Webdesign