EU’s godkendelse sikrer fortsat levering af blyholdig Avgas 100LL frem til 2032

I foråret 2025 var det uklart, om produktionen af blyholdig flyvebenzin (100LL) med tetraethylbly (TEL) ville blive stoppet – EU Regulation 1272/2008 tillod produktion kun indtil 1. maj 2025, men hverken produktion, distribution eller brug var formelt forbudt. På grund af bureaukratiske forsinkelser har de tre europæiske producenter fortsat ret til at fremstille og distribuere TEL-holdig avgas, indtil andet besluttes.

Den 26. juni 2025 godkendte EU’s REACH-komité Shells ansøgning om fortsat import og produktion af TEL til 100LL, med 26 stemmer for, én undlod at stemme og ingen imod – gældende indtil april 2032. Denne afgørelse skaber en robust juridisk basis for Shells brændstof og sikrer, at alle GA-fly, der er afhængige af højoktan blyholdig benzin, kan få leveret brændstof som hidtil.

To andre leverandører, WARTER Fuels og Trafigura (Puma Energy), er i den afsluttende godkendelsesfase. Deres ansøgninger blev ligeledes præsenteret for REACH-komitéen med anbefaling om godkendelse til 2032 og afstemning via skriftlig procedure frem til 25. august 2025. Det forventes, at de godkendes på samme vilkår som Shell, så produktionen kan fortsætte uændret i mellemtiden.

Bag kulisserne har en samlet indsats fra GA‑organisationerne Europe Air Sports, ERAC, GAMA og IAOPA‑Europe spillet en afgørende rolle. Gennem koordinerede indlæg til EU‑myndighederne har de arbejdet for en balanceret overgang fra blyholdig til blyfri avgas med tilstrækkelige overgangsperioder og harmonisering med USA’s introduktion af unleaded Avgas 100.

Fremadrettet håber man, at den eneste tilbageværende TEL‑producent i Storbritannien fortsætter leverancerne, og at markedslan­ceringen af blyfri avgas i USA snart fremskyndes. Ligesom bilindustrien gennemførte udfasningen af bly i 1980’erne, ligger vejen åben for en glidende, global overgang til blyfri flyvebenzin.

Kilde: AOPA e-news

 

Published On: 18. juli 2025Categories: Nyheder