Instrument Rating

Går du med drømmen om at flyve IFR, men er ikke helt sikker på hvad muligheder der er, så er du kommet til det rigtige sted. Men inden du kaster dig ud i at tage en instrument-rating, så er det vigtigt at forstå hvad der er den rigtige vej. Der er de sidste par år kommet store ændringer til hvordan man kan tage en instrument rettighed.

 

Alle de forskellige Instrument Ratings

EASA har længe været i gang med at ombygge måden man får en modular Instrument Rating på. For nogle år siden kom den såkaldte ‘Competency Based Instrument Rating’, (CBIR), og samtidig blev der indført en ‘Enroute Instrument Rating’, (EIR), som er et modsvar til den engelske IMC rating. Derudover er der stadig den oprindelige Instrument Rating (kaldet IR) og nu er der så kommet en Basic Instrument Rating (BIR).

 

Enroute IR udgår

EIR blev aldrig rigtig en success, og man har nu valgt at droppe den helt. Personer der har sådan en, har et års tid til at konvertere den til enten en IR eller en BIR, derefter bliver EIR ugyldig, og uden en konvertering må man altså ikke flyve på den mere.

Formelt set i EASA eksisterer der fremadrettet derfor kun disse 3: IR, CBIR og BIR.

 

Oversigten

Man kan få en IR, enten ved at tage den gamle type kursus (IR kursus) eller ved det “nye” kursus (CBIR). Det endelige resultat er det samme, og det er samme rettighed der kommer til at stå i ens certifikat. Da timekravet på CBIR er væsentligt lavere end på IR er det i praksis kun CBIR der bliver taget blandt modulare elever.

Det er vigtigt at forstå, at dine rettigheder med et CBIR er nøjagtig de samme som med det modulare IR. Forskellen ligger alene i kravene til kurset. Som modular elev giver det absolut ingen mening at tage det gamle IR, da CBIR giver præcis samme rettighed, men med kortere kursus, og færre teoriprøver. Hos Ikaros udbyder vi faktisk ikke det gamle IR kursus mere.

I september 2021 kommer der en ny rating som hedder Basic Instrument Rating (BIR). Denne har forhøjet vejrminima i forhold til en IR/CBIR, men til gengæld er kurset mere fleksibelt og billigere.

Tabellen nedenfor viser forskellen på de 3 kurser: 

 

Rating Teori Praktik Rettighed(kort version)
BIR Antal timer ikke defineret af EASA, men
72½ timer distance kursus hos Ikaros + 3 eksamener
Nødvendige antal timer, heraf et udefineret antal i ATO Publiceret minima + 200 fod og mindst 1.500 m sigt
CBIR 80 timer + 7 eksamene 40 timer, heraf mindst 10 i ATO Publiceret minima
IR 150 timer + 7 eksamener 50 timer, alle i ATO Publiceret minima

 

Hvilken af de 3 skal jeg vælge?

Skal du igang med en instrument ratings, står du nu reelt og har de 3 ovenstående at vælge imellem. Hvilken en skal det så være?

Det korte svar er: Det skal være en BIR.
Og den korte forklaring er: Fordi den er billigere, mere fleksibel, kræver mindre teori

 

Mere information

Læs mere om Basic Instrument Rating

Læs mere om Competency Based Instrument Rating

 

Kontakt Ikaos ApS - Klik nu

 

Taxa Flyvning

Vi tilbyder ikke Taxaflyvning for tiden!

 

Ikaros har følgende fly til udlejning

Cessna 172 Skyhawk

  • OY-BSV
  • OY-BUM
  • OY-JPC

Cessna 172P

  • OY-FLY

Ikaros Fly ApS tilbyder p.t. følgende

Ikaros Fly ApS tilbyder p.t. følgende:

  • PPL, privatflyvercertifikat.
  • Night-qualification, udvidelse med NAT-VFR rettighed
  • CPL – Commercial Pilot License Instrument Rating – Single Engine
  • Multi Engine Class Rating
  • Multi Engine Imstrument Rating
  • Diff./fam.-training, omskoling til anden flytype
  • PFC, forlængelse af rettigheder, (PPL / CPL / IR / ME)
  • IFR træning på proceduretræner, (en- og tomotoret propel)
  • VFR og IFR træning på Flysimulator, (en- og tomotoret propel)
-->

© Kap Webdesign 2014  Typo3 CMS from - Kap Webdesign