Nat rettighed

Hvis du vil flyve om natten, skal du være indehaver af en Nat rettighed, (NQ).

NQ er påkrævet hvis du vil:

  • flyve VFR om natten,
  • uddannes til modular Instrument rettighed,
  • anvende en erhvervet En route – eller Kompetance baseret Instrument rettighed om natten.

Uddannelsen til NQ omfatter både teori og praktik og du skal være indehaver af gyldigt PPL(A) med gyldig SEP(land).

Følgende emner bliver dækket i den teoretiske del:

  • night VMC minima;
  • rules about airspace control at night and facilities available;
  • rules about aerodrome ground, runway, landing site and obstruction lighting;
  • aircraft navigation lights and collision avoidance rules;
  • physiological aspects of night vision and orientation;
  • dangers of disorientation at night;
  • dangers of weather deterioration at night;
  • instrument systems or functions and errors;
  • instrument lighting and emergency cockpit lighting systems;
  • map marking for use under cockpit lighting;
  • practical navigation principles;
  • radio navigation principles;
  • planning and use of safety altitude;
  • danger from icing conditions, avoidance and escape manoeuvres

Den praktiske uddannelse omfatter minimum 3 ture på i alt 5 timer:

  1. Dual: Air work, Touch and go landings 1:30
  2. Dual Navigation, Emergency procedures 1:30
  3. Dual: Navigation En-route 1:30 and Solo night circuits 0:30

Til uddannelsen anvendes normalt een af vore C172, men vi accepterer også brug af andet fly, hvis det er godkendt til skoling og NAT-VFR.

Ikaros ATO er af  Trafikstyrelsen godkendt til at udbyde denne træning. Du kan se vores godkendelser her.

Priserne for opnåelse af NQ kan ses her.