🧭 Basic Instrument Rating (BIR)
En ny instrumentrettighed fra EASA


📜 Hvad er en Basic Instrument Rating?

BIR blev godkendt af EASA i 2021 og er designet til modulare piloter, der ønsker at flyve IFR uden at gå hele vejen mod en kommerciel licens.

🔹 BIR er en forenklet IFR-rettighed med:

  • Reduceret teorikrav
  • Færre teoriprøver (kun 3 eksamener)
  • Intet minimum timekrav for teori eller praktik

📌 BIR er ikke ICAO-godkendt, så den gælder kun i EASA-lande. Du kan ikke anvende BIR til kommerciel flyvning (CPL) – her kræves CBIR eller IR.


⏱️ Hvornår kan jeg starte?

BIR trådte i kraft i september 2021, og du kan starte med det samme hos Ikaros ATO.


✈️ Hvad må du med en BIR?

Du må flyve IFR i hele EASA-luftrum, men med forhøjede vejrminima:

🔍 Planlægningsminima:

  • VMC ved start og landing (1 time før og efter)
  • Sigtbarhed ≥ 1500 meter
  • Skyhøjde ≥ 600 fod

🧭 Operationelle minima:

  • ILS: MDA/DA + 200 fod
  • Minimum sigtbarhed: 1500 meter

📌 Eksempel: Ved ILS til EKRK skal du kunne se bane senest i 400 fod AGL (545 MSL).


🧱 Opbygning af BIR-kursus

Kurset er opdelt i:

📘 Teoridel:

  • Samme pensum som CBIR (7 fag)
  • Kun 3 eksamener (kombinerede fag)
  • Ingen udløbsdato på beståede prøver

🛫 Praktisk del:
Opdelt i 3 moduler:

  1. Generel instrumentflyvning
  2. Approaches og departures
  3. Enroute IFR procedures

Modul 1 skal gennemføres først. Modul 2 og 3 kan tages i vilkårlig rækkefølge.

🖥️ Meget kan trænes på PC-simulator, fx X-Plane eller i Ikaros’ opsætning. Du kan i princippet opnå BIR med kun:

  • 3 timers træning
  • 1 final check
  • 1 skill test
    Totalt: 5 timer – teoretisk minimum.

💰 Pris og økonomi

BIR er generelt billigere end CBIR fordi:

  • Færre teoriprøver
  • Intet timekrav
  • Større brug af hjemmebaseret simulator

📉 Har du IFR-erfaring eller er god med simulator, kan du reducere flyvetimerne markant.

👨‍🏫 Hos Ikaros ATO er BIR en “ægte” kompetencebaseret uddannelse. Vores Garmin-baserede simulator og app giver realistisk og effektiv ‘train-as-you-fly’-træning.


🔄 Konvertering til CBIR

Hvis du senere har brug for en fuld IR, kan BIR konverteres til CBIR ved:

  • Min. 50 timers IFR-flyvning med BIR
  • Assessment hos ATO
  • CBIR Skill Test

🏫 Skal det hele tages hos en ATO?

Nej. Du kan træne meget selvstændigt, men:

  • Modul 1 og 2 skal afsluttes hos en godkendt ATO
  • Modul 3 kan gennemføres uden for en ATO

🧑‍✈️ Du må gerne starte hele kurset uden for ATO, men slutdelen skal foregå i et godkendt træningsmiljø for at få udstedt rettigheden.


Har du spørgsmål, eller vil du starte med dit BIR-forløb? Kontakt os hos Ikaros ATO for individuel vurdering og opstart.

Instruments rating
Cessna Instrument Panel
Instrument Panel
Instrument Rating weather