🧭 Basic Instrument Rating (BIR)
En ny instrumentrettighed fra EASA
📜 Hvad er en Basic Instrument Rating?
BIR blev godkendt af EASA i 2021 og er designet til modulare piloter, der ønsker at flyve IFR uden at gå hele vejen mod en kommerciel licens.
🔹 BIR er en forenklet IFR-rettighed med:
- Reduceret teorikrav
- Færre teoriprøver (kun 3 eksamener)
- Intet minimum timekrav for teori eller praktik
📌 BIR er ikke ICAO-godkendt, så den gælder kun i EASA-lande. Du kan ikke anvende BIR til kommerciel flyvning (CPL) – her kræves CBIR eller IR.
⏱️ Hvornår kan jeg starte?
BIR trådte i kraft i september 2021, og du kan starte med det samme hos Ikaros ATO.
✈️ Hvad må du med en BIR?
Du må flyve IFR i hele EASA-luftrum, men med forhøjede vejrminima:
🔍 Planlægningsminima:
- VMC ved start og landing (1 time før og efter)
- Sigtbarhed ≥ 1500 meter
- Skyhøjde ≥ 600 fod
🧭 Operationelle minima:
- ILS: MDA/DA + 200 fod
- Minimum sigtbarhed: 1500 meter
📌 Eksempel: Ved ILS til EKRK skal du kunne se bane senest i 400 fod AGL (545 MSL).
🧱 Opbygning af BIR-kursus
Kurset er opdelt i:
📘 Teoridel:
- Samme pensum som CBIR (7 fag)
- Kun 3 eksamener (kombinerede fag)
- Ingen udløbsdato på beståede prøver
🛫 Praktisk del:
Opdelt i 3 moduler:
- Generel instrumentflyvning
- Approaches og departures
- Enroute IFR procedures
Modul 1 skal gennemføres først. Modul 2 og 3 kan tages i vilkårlig rækkefølge.
🖥️ Meget kan trænes på PC-simulator, fx X-Plane eller i Ikaros’ opsætning. Du kan i princippet opnå BIR med kun:
- 3 timers træning
- 1 final check
- 1 skill test
Totalt: 5 timer – teoretisk minimum.
💰 Pris og økonomi
BIR er generelt billigere end CBIR fordi:
- Færre teoriprøver
- Intet timekrav
- Større brug af hjemmebaseret simulator
📉 Har du IFR-erfaring eller er god med simulator, kan du reducere flyvetimerne markant.
👨🏫 Hos Ikaros ATO er BIR en “ægte” kompetencebaseret uddannelse. Vores Garmin-baserede simulator og app giver realistisk og effektiv ‘train-as-you-fly’-træning.
🔄 Konvertering til CBIR
Hvis du senere har brug for en fuld IR, kan BIR konverteres til CBIR ved:
- Min. 50 timers IFR-flyvning med BIR
- Assessment hos ATO
- CBIR Skill Test
🏫 Skal det hele tages hos en ATO?
Nej. Du kan træne meget selvstændigt, men:
- Modul 1 og 2 skal afsluttes hos en godkendt ATO
- Modul 3 kan gennemføres uden for en ATO
🧑✈️ Du må gerne starte hele kurset uden for ATO, men slutdelen skal foregå i et godkendt træningsmiljø for at få udstedt rettigheden.
Har du spørgsmål, eller vil du starte med dit BIR-forløb? Kontakt os hos Ikaros ATO for individuel vurdering og opstart.